تخمک گذاری چیست و چند روز است

سیکل قاعدگی طبیعی در خانم ها ۲۸-۳۵ روز می باشد که بر اساس قرارداد روز اول پریود همان روز اول سیکل قاعدگی می باشد. سیکل قاعدگی به دو فاز فولیکولار و لوتئال تقسیم می شود که زمان فاز فولیکولار متغیر می باشد ولی فاز لوتئال اغلب ۱۴ روز می باشد.

هر خانمی دو تخمدان دارد که در هر تخمدان تعدادی فولیکول حاوی تخمك وجود دارد. در اثر تغییرات هورمون های جنسی در هر سیکل تخمك ها رشد میکنند و در انتهای فاز فولیکولار تخم فولیکول را پاره کرده و از تخمدان آزاد می شود که در صورت لقاح با اسپرم در طی ۲۴ ساعت بعد از شروع تخمک گذاری حاملگی رخ می دهد. پس دانستن روز تخمک گذاری برای بارداری ضروری می باشد. تخمک گذاری اغلب دو هفته قبل از پریود رخ می دهد.

محاسبه زمان تخمک گذاری

خانمهای گرامی لازم دارند که برای افزایش احتمال باروری یا تعیین جنس روز تخمک گذاری را بدانند، در نتیجه دانستن نکات زیر ضروری می باشد. در فواصل بین پریود تنها یک پارامتر ثابت وجود دارد که هر موقع تخمک آزاد شد (یعنی تخمک گذاری رخ داده)، دو هفته بعد فرد پریود می شود. پس افرادی که برای باروری به دنبال دانستن روز تخمک گذاری هستند با دانستن مطلب فوق باید تصمیم به انتخاب روز مناسب جهت سونوگرافی برای تعیین اندازه فولیکول نمایند(تخمک گذاری یا همان آزاد شدن فولیکول وقتی روی میدهد که اندازه فولیکول حدود ۲۱ میلیمتر باشد که با سونو تعیین می شود):

  • اگر همیشه منظم عادت ماهیانه می شوید، تعداد روز بین دو پریود را منهای ۱۴ کنید تا روز تقریبی آزاد شدن فولیکول را محاسبه کنید و شما باید دو روز زودتر از زمان محاسبه شده سونوگرافی را شروع کنید.
  • اگر عادت ماهیانه شما نامرتب می باشد ولی نظم خاصی دارد باید بر اساس کم کردن ۱۴ روز از موقعی که به طور فرضی پریود می شوید، روز تقریبی تخمک گذاری را پیدا کرده و سونوگرافی را ۴ روز زودتر از زمان محاسبه شده شروع کنید.
  • در مواردی که عادت ماهیانه کاملا نا منظم می باشد، از ۳ روز بعد از پاک شدن شروع به انجام سونوگرافی کنید و سپس از پزشک سونوگرافیست راهنمایی بخواهید.

    تمام سوالات شما به صورت مستقیم توسط شخص دکتر صدری پاسخ داده می شود. اینجا را کلیک کنید.

علائم تخمک گذاری موفق

علائم تخمک گذاری در هر فرد می تواند متفاوت باشد و تغییرات هورمونی کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. این علایم از ۵ روز قبل تا روز بعد از تخمک گذاری می تواند وجود داشته باشد. لازم به ذکر است تخمک گذاری می تواند هیچ علامتی را در فرد بروز ندهد. در اینجا به شایع ترین علایم تخمک گذاری می پردازیم:

  • تغییرات مخاط سرویکس یا دهانه رحم که باعث تغییر ترشحات واژنی می شود
  • افزایش حساسیت بویایی
  • درد و تندرنس در پستان ها
  • درد در پایین شکم و لگن
  • تغییرات میل جنسی

 

کیت تخمک گذاری

کیت ادراری تخمک گذاری یا OTC مقدار هورمون جنسی LH که در ۱۲-۳۶ ساعت قبل از تخمک گذاری به حداکثر میزان خود می رسد را ارزیابی می کند.

کیت تخمک گذاری و دختر دار شدن

با پی بردن به روز تخمک گذاری توسط کیت تخمک گذاری برای دختردار شدن بهتر است سه روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید و بعد ان رابطه نداشته باشید.

کیت تخمک گذاری و پسر دار شدن

با پی بردن به روز تخمک گذاری توسط کیت تخمک گذاری برای پسردار شدن بهتر است در روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید.

 

5 دیدگاه

  • سلام
    سیکل قاعدگی من۳۰_۳۱روزه اس،ولی به طور دقیق زمان تخمک گذاری رو نمیتونم تشخیص بدم،درروزهای احتمالی هم اقدام کردم ولی باردارنشدم،البته تنبلی تخمدان هم دارم

  • سلام من ٢٩ سالمه الان دو ماه اقدام كردم واسه بارداري ولي موفق نشدم با اين كه دقيقأ روز تخمك گذاريم بود فقط باعث شد پريوديم نامنظم بشه اين ماه فاصله پريوديم ٣٤ روز شد و سرم يهو تير ميكشه و سوزش سر دل داشتم الان نمي دونم بايد چيكار كنم

    • از روز ۱۳ با شمارش از روز شروع عادت اقدام به سونو کنید در آن موقع بپرسید که سونوی بعدی را کی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما