سونوگرافی هفته یازدهم بارداری


در حدود هفته یازده, رویان به طور رسمی جنین شناخته می شود. به طور مشخص خصوصیات چهره و دستگاه تناسلی جنین در حال رشد ونمو است و سونوگرافی هفته یازدهم می تواند چشم اندازی دقیق از نحوه رشد را به شما نمایش دهد. پس سونوگرافی تعیین جنسیت از هفته ۱۱ انجام می شود.

سونوگرافی هفته یازدهم از جهت آن که برای غربالگری هرگونه ناهنجاری, سندرم و نقص به کار میرود, بسیار حائز اهمیت است.

هدف از انجام سونوگرافی هفته 11

سونوگرافی سه ماهه اول به دلیل دید کلی که از رشد جنین می دهد بسیار مهم است. این سونوگرافی که به سونوگرافی ان تی نیز معروف است از هفته ۱۱-۱۴ بارداری انجام می شود. با سونوگرافی هفته یازدهم می توان برای اولین بار چهره فرزند خود را برانداز کنید. این سونوگرافی همچنین اولین سونوگرافی برای تشخیص قطعی ناهنجاری هاست.

دلایل زیادی برای انجام سونوگرافی هفته 11 ام وجود دارد. دلایلی از جمله:

  • جنین برای برخی ناهنجاریهای کروموزومی مانند سندرم داون مورد غربالگری قرار می گیرد. این نتایج به همراه آزمایش خون برای غربالگری سه ماهه اول مورد بررسی قرار می گیرد.
  • وضعیت قرارگیری و اندازه جفت چک شود.
  • مقدار مایع آمنیوتیک اندازه گیری می شود.
  • اندازه گیری مایع در پشت گردن جنین (سونوگرافی NT )
  • چندقلو بودن جنین ها . دوقلوها معمولا در این مرحله به صورت دو ساک حاملگی مشخص, مشاهده می شوند.
  • بررسی سلامت کلی بارداری
  • سن بارداری بر حسب رشد جنین محاسبه می شود.

 

سونوگرافی هفته 11ام چگونه انجام می شود؟

از آنجایی که رحم هنوز آنچنان بزرگ نشده, مثانه پر در انجام سونوگرافی بهتر و دید واضح تر از جنین بسیار کمک کننده است. شما می توانید قبل از انجام سونوگرافی چند لیوان آب بنوشید تا برای سونوگرافی آماده شوید اگرچه برخی پزشکان سونوگرافی را با مثانه پر انجام می دهند.

در اغلب موارد سونوگرافی هفته یازدهم از طریق شکم انجام می شود. بدین صورت که ژلی شفاف و خنک بر روی شکم ریخته می شود و با حرکت پروب بر روی شکم سونوگرافی انجام میشود. تصویر از قسمت ابتدایی و اطراف جنین گرفته می شود تا تمامی ارگان های داخلی و خارجی جنین به طور کامل بررسی شود.

در سونوگرافی هفته 11ام چه چیزهایی دیده می شود؟

بسیاری از مادران نسبت به انجام سونوگرافی هفته یازدهم نگرانی هایی دارند. اگرچه این سونوگرافی بسیار مهم برای غربالگری هرگونه ناهنجاری جنین است اما نیازی به ترس و نگرانی نیست.

احتمالا برای اولین بار خواهد بود که حرکت فرزندتان را مشاهده خواهید کرد, پس برای لحظاتی هیجان انگیز آماده باشید.

 

 

جنین در هفته 11, با دستان و پاهای کامل شکل گرفته , بیشتر به انسان شبیه می شود. سر و استخوان های جنین در این مرحله شکل گرفته است. جنین هنوز با سر بزرگ و تنه کوچک ظاهری نامتناسب دارد.

اندام های تناسلی جنین در این هفته شروع به تشکیل شدن می کنند و ممکن است به طور واضح در سونوگرافی دیده نشوند. سونوگرافی دکتر حسین صدری با به کارگیری بروزترین دستگاه ها و با بیش از 26 سال تجربه در این زمینه, امکان تعیین جنسیت جنین را از هفته 11 مهیا ساخته است.

 

اندازه جنین در این مرحله 2.5 تا 5 سانتی متر است اما رشد ارگان ها بسیار سریع است.

اگر ناهنجاری در سونوگرافی مشاهده شد, چه باید کرد؟

اگر در سونوگرافی هفته یازدهم اختلال کروموزومی مشاهده شد, درباره تست های تشخیصی دیگری که میتوانید بدهید با پزشک صحبت کنید. مقادیر NT منعکس شده در سونوگرافی, دلیلی قطعی بر وجود ناهنجاری در جنین نیست.

آزمایش خون برای تشخیص تریزومی 21 (سندرم داون) و تریزومی 18 و تایید یافته های به دست آمده از سونوگرافی می تواند انجام شود. پزشک همچنین ممکن است یک روش تهاجمی به نام آمنیوسنتز را برای بررسی DNA جنین پیشنهاد دهد. احتمال کمی برای سقط وجود دارد و زوجین با مشورت با مشاور ژنتیک یا پزشک می توانند تصمیم به انجام این تست بگیرند.

 

برای جلوگیری از انجام روش تهاجمی, می توانید صبر کنید تا سونوگرافی آنومالی را در هفته 18 تا 19 انجام دهید. با توجه به تمامی این نتایج به دست آمده مشاور ژنتیک و پزشک تشخیص را انجام می دهند و نحوه اقدامات را به شما پیشنهاد می دهند.

 

انجام سونوگرافی ان تی در غربالگری هرگونه ناهنجاری مادرزادی جنین بسیار اهمیت دارد. اگرچه نتیجه این سونوگرافی به تنهایی برای تشخیص ناهنجاری کافی نیست اما به طور قطع به عنوان راهنما برای آزمایش های بیشتر استفاده می شود.

جهت مشاهده فیلم جنین در هفته ۱۱ ام بارداری به اینستاگرام دکتر صدری مراجعه کنید.

 

 

منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما