در هفته چهاردهم از بارداری, از آنجایی که وارد سه ماهه دوم شده اید, تهوع بامدادی, خستگی و دیگر علائم ناخوشایند معمولا از بین می رود و شکم شروع به نشان داده شدن می کند.

درون رحم, جنین به طور کامل شکل گرفته و اندازه اش در حدود ۸/۵ سانتی متر و وزنی در حدود ۴۲ گرم دارد. به عنوان چکاپ روتین, پزشک متخصص زنان ممکن است سونوگرافی هفته چهاردهم را برای اطمینان حاصل کردن از سلامت و رشد و نمو صحیح جنین پیشنهاد دهد.

هدف از انجام سونوگرافی هفته چهاردهم

همه ی زنان حامله مایل هستند تا چگونگی رشد جنین را در رحمشان مشاهده کنند و برای مطمئن شدن از رشد صحیح جنین, پزشک متخصص زنان سونوگرافی را هرچند وقت یکبار پیشنهاد می دهد.

در اینجا دلایلی از لزوم انجام سونوگرافی در هفته چهاردهم را بیان می کنیم:

دیدن حرکت جنین:

در هفته چهاردهم, شما قادر خواهید بود که ببینید که جنین دست و پاها را بیش تر حرکت می دهد و حتی ممکن است انگشت خود را نیز بمکد.

 

بررسی ضربان قلب

در هفته ۱۴ ام, پزشک ضربان قلب جنین را بررسی می کند تا از عملکرد طبیعی آن مطمئن شود. شما نیز می توانید در صورت انجام سونوگرافی داپلر, ضربان قلب جنین خود را بشنوید. میزان جریان خون به بند ناف و دیگر قسمت های بدن جنین نیز ارزیابی می شود.

چک کردن رشد و نمو استخوان

در این هفته, استخوان های جنین طی فرآیند استخوان سازی, شروع به سفت شدن می کنند. شما می توانید استخوان ها را در سونوگرافی سه ماهه دوم به شکل سفید درخشان مشاهده کنید( در سه ماهه اول قابل مشاهده نبود) . پزشک رشد استخوان هارا بررسی خواهد کرد تا طبیعی باشند

بررسی نقایص هنگام تولد

پزشک هرگونه نشانه و علامتی از نقایص هنگام تولد و ناهنجاری های مادرزادی را بررسی می کند.

چک کردن سطح مایع آمنیوتیک

سونوگرافی هفته چهاردهم برای اطمینان حاصل کردن از وجود مقدار کافی از مایع آمنیوتیک در رحم برای رشد و نمو سالم جنین انجام می شود.

تایید بارداری چند قلویی

سونوگرافی در این مرحله نیر می تواند چند قلویی را تایید کند اگر که دوقلو یا سه قلو حامله باشید.

انجام سونوگرافی ان تی

سونوگرافی ان تی مهمترین سونوگرافی غربالگری در بارداری می باشد که در هفته ۱۴ بارداری نیز می توان انجام داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سونوگرافی nt اینجا را کلیک کنید.

 

سونوگرافی هفته چهاردهم چگونه انجام می شود؟

مانند هر سونوگرافی بارداری دیگر, شما باید بر روی تخت دراز بکشید و شکم خود را در معرض دید قرار دهید.پزشک مقداری ژل شفاف و برپایه آب را بر روی شکمتان می مالد و از پروب برای گرفتن عکس از جنین بر روی مانیتور استفاده می کند. در بعضی موارد سونوگرافی واژینال انجام می شود به نحوی که پروب داخل واژن وارد می شود تا تصاویر واضح از جنین گرفته شود. پروسه اصلا دردناک نیست و قابل اعتمادترین عکس ها را تولید می کند.

سونوگرافی هفته چهاردهم در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول میکشد. اگر دوقلو باردار باشید یا جنین در وضعیت نامناسبی باشد که به خوبی دیده نشود ممکن است این زمان طولانی تر نیز بشود.

خوشبختانه با مهارت بالای دکتر حسین صدری در سونوگرافی دوقلویی و امکانات به روز موسسه سونوگرافی و رادیولوژی دکتر حسین صدری زمان انجام سونوگرافی به حداقل رسیده است.

در سونوگرافی هفته چهاردهم چه چیزهایی دیده می شود؟

جنین در هفته ۱۴ ام تقریبا در حدود اندازه یک هلو یا لیمو است. در ادامه مواردی که در سونوگرافی می توان دید اشاره می شود:

  • استخوان های جنین شروع به سخت شدن می کنند بنابراین در سونوگرافی بزرگ تر و درخشان تر دیده می شوند.
  • جنین دست و پاهای خود را در اطراف بیشتر حرکت می هد و ممکن است حتی مکیدن انگشت او را نیز ببینید
  • صدا و ضربان جنین خود را ببینید و بشنوید
  • شما می توانید انگشتان دست و پا, ناخن ها و موهای او را به طور واضح ببینید
  • دستگاه تناسلی به خوبی تشکیل شده و جنسیت جنین را می توان تعیین کرد.
  • جنین اثر انگشت مخصوص به خود را دارد اگرچه نمی توان آن را در سونوگرافی دید
  • جنین حالات صورت را دارد و می توانید لبخند, اخم و شکلک او را ببینید.
  • پوست دیگر شفاف نیست و با مو و کرک پوشیده شده. این مو و کرک ها به جنین کمک می کند تا دمای ثابت بدنش را حفظ کند.
  • جنین ابرو, مو و بازو های متناسب دارد که در سونوگرافی مشخص هستند.
  • گردن جنین رشد کرده و باعث می شود تا چانه از گردن فاصله بگیرد
  • گوش و چشم ها تقریبا در مکانی هستند که در زمان تولد باید باشند. چشم ها همچنان بسته هستند و تا هفته ی ۲۸ ام از بارداری باز نمی شوند.

اگر ناهنجاری در سونوگرافی هفته ۱۴ام مشاهده شد, چه باید کرد؟

اگر ناهنجاری در هفته چهاردهم مشاهده شود, پزشک برای اطمینان, تست های بیشتری را توصیه می کند. اگر پزشک متخصص زنان به نقص قلبی مشکوک باشد, ممکن است اکوکاردیوگرافی جنینی را پیشنهاد دهد. پزشک ممکن است حتی آمنیوسنتز, آزمایش خون یا نمونه برداری از پرز های جنینی را برای تشخیص اختلالات ژنتیکی پیشنهاد دهد. اگر این تست ها هرگونه ناهنجاری را تایید کند, پزشک متخصص زنان درباره اقدامات بعدی پیشنهاد می دهد.

برای مادرانی که سونوگرافی ان تی را در سه ماهه اول انجام نداده اند, این آخرین فرصت برای انجام این سونوگرافی است به دلیل آنکه پوست گردن بعد از هفته چهاردهم دیگر شفاف نیست.

در هفته ۱۴ام از بارداری, احتمال سقط کاهش می یابد و جنین با سرعت ثابت شروع به رشد و نمو می کند. سونوگرافی در هفته چهاردهم از بارداری کمک میکند تا مطمئن شویم که جنین سالم است و به خوبی رشد می کند.

فیلم سونوگرافی هفته چهاردهم بارداری


منبع:https://parenting.firstcry.com/articles/14-weeks-pregnant-ultrasound/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما