سونوگرافی هفته پنجم بارداری


شاید تصورش سخت باشد اما اندازه رویان در هفته 5 بارداری حتی از “ا” نیز کوچک تر است. با این حال فرزند شما روزانه تغییرات شگرفی می کند.

در هفته ۵ پزشک می تواند با سونوگرافی به بارداری شما پی ببرد. در سونوگرافی یک ساک بارداری که در آن یک تصویر سفید نازک است دیده می شود. رویان ۵ هفته بیشتر از آن که گرد و توپ مانند باشد, به شکل لوله ای پیچ خورده است. یک انتهای آن در نهایت سر کودک و انتهای دیگر, پایین تنه فرزندتان را تشکیل می دهد. در بین این دو انتها, طناب نخاعی تشکیل می شود و تا پنج هفتگی در پشت رویان توالی از برآمدگی ها ایجاد می شود و بدین صورت سیستم اعصاب مرکزی فرزند شما شروع به تشکیل شدن می کند.

در این هفته های ابتدایی, کیسه زرده وظیفه تغذیه رسانی جهت رشد را بر عهده دارد. کیسه زرده همه ی مواد غذایی مورد نیاز فرزندتان را فراهم می کند و سلول های خونی را (تا زمان تشکیل کامل جفت) تولید می کند. کیسه زرده تا انتهای سه ماهه اول بارداری تحلیل می رود و دیگر در سونوگرافی دیده نمی شود.

فرزند شما هنوز مجموعه ای از سلول هایی است که سریع تقسیم می شوند و تکامل می یابند اما در هفته ۵ این سلول ها سازماندهی می شوند و نظم می گیرند و صفحه ای صاف با سه لایه را شکل می دهند.

اولین لایه، مغز, بافت عصبی و پوست او را می سازد. لایه دیگر ریه ها و روده ها را تشکیل میدهد و آخرین لایه در ساختن قلب, رگ های خونی, کلیه, آلت تناسلی, استخوان و بافت همبندی دخالت دارد.

این صفحه ی کوچک سه لایه همه ی آنچه رویان برای رشد و تکامل و تبدیل شدن به انسان کامل نیاز دارد را دارا می باشد. پزشک در سونوگرافی رشد فرزندتان را با اندازه گیری این صفحه ی سه لایه انجام می دهد. پزشک فاصله ی بین تاج سر تا نشیمنگاه را اندازه می گیرد که به اصطلاح CRL نام دارد. پزشک رادیولوژیست با اندازه ی CRL زمان زایمان را تخمین می زند.

در طی هفته پنجم, با وجود آن که قلب شبیه یک لوله ی ساده است اما شروع به لرزیدن می کند. قلب اولین ارگانی است که شروع به فعالیت می کند و تا هفته ی دیگر دو حفره ی چپ و راست قلب شکل خواهد گرفت. در این زمان از بارداری, قلب 90 تا 100 ضربان در دقیقه دارد. و در هفته 8 ام ضربان قلب به 120 تا 150 دفعه در دقیقه می رسد و تا اخر بارداری در این محدوده می ماند. توجه داشته باشید که ضربان قلب در پسر و دختر یکی است و به جنسیت جنین ربطی ندارد.

اگرچه قلب فرزندتان می زند, اما تا چند هفته ی دیگر قادر به شنیدن آن در طول معاینه های قبل از زایمان توسط پزشک متخصص زنان نمی باشید اما اغلب اوقات پزشک با سونوگرافی می تواند ضربان قلب را با فشار زیاد تشخیص دهد. هرچند معمولا در این زمان سونوگرافی انجام نمی شود یا مادر ممکن است حتی از بارداری خود خبر نداشته باشد.

فیلم سونوگرافی هفته پنجم بارداری

 

 

 

 

 

 

 

منبع

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما