رحم ارگانی در بدن زنان است که جزو دستگاه تناسلی محسوب می شود و نقش مهمی در باروری زنان دارد. داخل رحم توسط بافتی به نام آندومتر پوشیده شده و در هنگام قاعدگی لایه ی بالایی آندومتر ریزش می کند . در حاملگی نیز جنین در آندومتر لانه می گزیند. زخم و عفونت می تواند باعث آسیب به لایه رحم و ایجاد چسبندگی یا بافت اسکار بین دیواره های داخلی رحم می شود.

چسبندگی رحم, سندرم آشرمن نیز نامیده می شود که می تواند از موارد خفیف (چسبندگی در مناطق کوچک رحم) تا شدید(ادغام دیواره جلویی و پشتی رحم) ایجاد شود.

سندرم آشرمن چیست؟

سندرم آشرمن یک بیماری نادر و اکتسابی رحم است که در آن بافت اسکار یا چسبندگی در داخل رحم ایجاد می شود. در موارد شدید دیواره پشتی و جلویی رحم به طور کامل به هم بچسبند و در موارد خفیف تر چسبندگی در مناطق کوچکتر رحم ایجاد می شود. این چسبندگی ها می توانند نازک یا ضخیم باشند و به شکل پراکنده ایجاد شوند یا در هم ادغام شوند.

علائم سندروم آشرمن

اکثر خانم هایی که این نوع سندرم را دارند, دوره پریودی کوتاهی دارند و یا پریود نمی شوند. برخی با وجود درد های شدید در زمان پریودی, خونریزی ندارند. این مسئله نشان دهنده آن است که فرد پریود می شود اما به دلیل مسدود بودن مسیر خروجی رحم توسط بافت اسکار و چسبندگی رحم, خون نمی تواند خارج شود.

اگر پریود نمی شوید یا پریود نامنظمی دارید, حتما به پزشک مراجعه کنید تا با تست های تشخیصی علل را شناسایی کند و درمان مناسب را به کار گیرد.

اگر چرخه قاعدگی یک خانم نامنظم شده باشد یا پریود نشده باشد تشخیص های زیر مطرح می شود:

  • بارداری
  • استرس
  • کاهش وزن ناگهانی
  • چاقی
  • ورزش بیش از حد
  • مصرف داروهای ضد بارداری
  • یائسگی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS

آیا سندرم آشرمن بر بارداری تاثیر می گذارد؟

برخی از خانم هایی که به سندرم آشرمن و چسبندگی رحم مبتلا هستند نمی توانند جنین را در رحم نگه دارند و سقط های پی در پی دارند. به طور کلی احتمال بارداری در زنان با سندرم آشرمن هست اما چسبندگی رحم ,رشد جنین را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین احتمال سقط و زایمان نوزاد مرده در این افراد بیشتر است.

احتمال وجود عوارض زیر در زنان باردار مبتلا به سندروم آشرمن و چسبندگی رحم بیشتر است:

  • جفت سر راهی
  • جفت اینکرتا یا چسبندگی جفت
  • خونریزی بیش از حد

پزشک در صورت بارداری شما را به دقت تحت نظر دارد.

احتمال درمان سندروم آشرمن و افزایش شانس بارداری با جراحی وجود دارد. در این صورت پزشک پیشنهاد می دهد که تا یک سال کامل بعد از جراحی برای بارداری اقدام نکنید.

دلایل چسبندگی رحم

حدود 90 درصد موارد سندرم آشرمن به دنبال دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) اتفاق می افتد. کورتاژ به دنبال سقط ناقص، جفت باقی مانده بعد از زایمان یا جهت اقدام به سقط انجام می شود. اگر این پروسه 2 تا 4 هفته بعد از زایمان, به دلیل باقی ماندن جفت انجام شود, شانس ابتلا را 25 درصد افزایش می دهد. از دیگر دلایل چسبندگی رحم می توان به جراحی های لگن مانند سزارین, برداشت فیبروم یا پولیپ اشاره کرد.

تشخیص چسبندگی رحم

 

اگر پزشک شک به سندرم آشرمن کند, معمولا در اولین قدم نمونه خون می گیرد تا دیگر مواردی را که علائم مشابه ایجاد می کنند را چک کند. سونوگرافی رحم برای بررسی ضخامت رحم و فولیکول ها نیز به کار می رود.

هیستروسکوپی یکی از بهترین روش ها برای تشخیص این سندرم است. در این روش پزشک دهانه رحم را به وسیله هیستروسکوپ( وسیله ای مشابه تلسکوپ کوچک) باز می کند تا به طور دقیق داخل رحم را بررسی کند و وجود هر زخمی در آن را بررسی کند.

روش دیگر هيستروسالپنگوگرام یا عکس رنگی رحم (HSG) است که به بررسی رحم و لوله های فالوپ می پردازد. در این روش ماده مخصوص در رحم تزریق می شود تا در صورت وجود مشکل در حفره رحم, رشد یا انسداد لوله های فالوپ توسط اشعه ایکس مشخص شود.

موسسه دکتر حسین صدری یکی از مراکز تخصصی تصویر برداری زنان می باشد. در این مرکز عکس رنگی رحم بدون درد و خونریزی انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مطب تماس بگیرید.

شرح حال یکی از الزامات تشخیص دقیق می باشد. پس اگر سابقه ی موارد زیر را داشتید حتما با پزشک خود در میان بگذارید:

  • سابقه ی زایمان سخت
  • سابقه ی سقط مکرر
  • به هم ریختن سیکل قاعدگی به دنبال عمل جراحی

 

درمان چسبندگی رحم و سندروم آشرمن

جراحی هیستروسکوپی برای درمان سندرم آشرمن استفاده می شود. در این روش با استفاده از ابزار کوچک جراحی که به انتهای هیستروسکوپ متصل شده, چسبندگی را از بین می برند. جراحی هیستروسکوپی همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام میشود.

بعد از جراحی, بیمار از آنتی بیوتیک ( برای جلوگیری از عفونت) و قرص های استروژن ( برای بهبود بافت رحم) استفاده می کند.

بعد از مدتی هیستروسکوپی تشخیصی نیز انجام می شود تا از موفقیت آمیز بودن درمان و عدم چسبندگی در رحم مطمئن شد.

احتمال چسبندگی رحم به دنبال درمان فوق وجود دارد بنابراین پزشک پیشنهاد می دهد تا بعد از مدت زمان یکساله از درمان و در صورت عدم ایجاد چسبندگی حاملگی صورت گیرد.

 

پیشگیری از سندروم آشرمن

بهترین روش پیشگیری انجام ندادن D&C می باشد. اگر پزشک صلاح داند می تواند از روش دارویی برای درمان سقط ناقص، خونریزی پس از زایمان و جفت باقی مانده استفاده کند. اگر ناچارا از این نوع کورتاژ برای درمان باید استفادهع شود بهتر است با گاید سونوگرافی انجام شود.

منبع

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما