سونوگرافی رحم، تخمدان و ضمائم

سونوگرافی رحم

سونوگرافی رحم


 

سونوگرافی رحم و ضمائم چیست

سونوگرافی با استفاده از امواج فراصوت تصاویری از رحم، تخمدان ها و ضمائم تولید می کند که بر روی مانیتور دستگاه سونوگرافی قابل مشاهده می باشد و پزشک آن را برایتان تفسیر می کند. این سونوگرافی می تواند به صورت جدا درخواست شود یا جزئی از سونوگرافی لگن باشد. سونوگرافی رحم و تخمدان از طریق شکم و یا واژن (سونوگرافی واژینال) انجام می شود. سونوگرافی رحم و ضمائم به پزشک در تشخیص بعضی بیماری ها و یا بررسی وضعیت رشد جنین در زنان باردار کمک می کند.

موارد استفاده از سونوگرافی رحم و ضمائم

سونوگرافی رحم، تخمدان و ضمائم در شرایط زیر توسط پزشک درخواست می شود:

  • اختلالات ساختاری رحم و تخمدان ها
  • وجود سرطان در این ارگان ها
  • بررسی موقعیت IUD (نوعی روش پیشگیری از بارداری)
  • وجود فیبروم، کیست و سایر تومورهای خوش خیم
  • اندومتریوز
  • علت خون ریزی غیر طبیعی رحم (AUB) یا درد غیر طبیعی
  • ارزیابی مشکلات مربوط به باروری
  • ارزیابی رشد جنین در زنان باردار
  • وجود التهاب لگن (PID)
  • حاملگی خارج رحم (EP)
  • بیوپسی از رحم
  • بررسی تخمک گذاری

سونوگرافی رحم، تخمدان و ضمائم چگونه انجام می شود

این سونوگرافی به دو روش انجام می شود:

  1. از راه شکم: این روش با مثانه پر انجام می شود. شما روی تخت دراز می کشید و همانند هر سونوگرافی معمول دیگر، پزشک سری مخصوص آغشته به ژل را بر روی قسمت پایینی شکم قرار می دهد و ممکن است کمی فشار وارد کند.
  2. سونوگرافی واژینال: این روش با مثانه خالی انجام می شود. این سونوگرافی پروب مخصوص دارد و از از طریق واژن انجام می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سونوگرافی ترانس واژینال اینجا را کلیک کنید.

اگر پزشک بخواهد وضعیت جریان خون رحم و تخمدان را بررسی کند از سونوگرافی داپلر استفاده می کند.

سونوگرافی رحم و ضمائم در زمان پریود

سونوگرافی رحم و ضمائم در هر زمانی از چرخه قاعدگی می تواند انجام شود. اگر پزشک به بعضی از بیماری مشکوک باشد بهترین زمان انجام سونوگرافی را به شما می گوید. برای مثال بهترین زمان بررسی پولیپ اندومتریال در زمان پایان پریود است.

زمان مناسب انجام سونوگرافی رحم و تخمدان

پزشک شما بسته به تشخیص خود بهترین زمان سونوگرافی رحم و ضمائم را به شما خواهد گفت. مثلا اگر برای تخمک گذاری سونوگرافی انجام می شود دو هفته قبل از شروع پریود می باشد. به طور کلی بهترین زمان سونوگرافی رحم و تخمدان در زمان اتمام پریود می باشد.

تفسیر جواب سونوگرافی رحم و تخمدان

پزشک سونوگرافیست تصاویر و فیلم های سونوگرافی را مشاهده و بررسی می کند و نتایج آن را در برگه گزارش به شما تحویل می دهد. مواردی از جمله ابعاد رحم و تخمدانها، اکوژنسیته پارانشیم رحم، ضخامت اندومتر، وجود حاملگی و یا ساک بارداری و محل آن، وجود ضایعه فضاگیر و ویژگی های ظاهری آن، تعداد و اندازه فولیکول ها، وجود فولیکول غالب، وجود PCOD، وجود مایع آزاد در کولدوساک و … در سونوگرافی رحم، تخمدان و ضمائم بررسی می گردد.

هزینه سونوگرافی رحم و ضمائم

خوشبختانه مرکز تخصصی سونوگرافی دکتر حسین صدری با ۲۵ سال سابقه درخشان سونوگرافی رحم و تخمدان را طبق تعرفه های وزارت بهداشت انجام می دهد، همچنین برای بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی هزینه سونوگرافی طبق قیمت تعرفه بیمه میباشد. برای اطلاع از قیمت دقیق انواع سونوگرافی می توانید با کلینیک دکتر صدری تماس بگیرید.

بهترین مراکز سونوگرافی در تهران

مرکز تخصصی دکتر حسین صدری این افتخار را دارد که بهترین و کامل ترین سونوگرافی رحم و ضمائم را با بروزترین دستگاه ها توسط پزشک متخصص ، دکتر حسین صدری، که با بیش از ۲۵ سال سابقه در این حوزه دقیق ترین نتایج را به عمل می آورد، خدمات نوینی را با نازلترین قیمت ها خدمت شما عزیزان ارائه نماید.

 

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسدرباره ماآدرس ما